myTaste lanserar Vinklubben.se

För att möta en kraftig efterfrågan på annonslösningar från vinannonsörer lanseras idag Vinklubben.se – en sajt där vinintresserade kan upptäcka Systembolagets beställningssortiment och ta del av aktuella erbjudanden.

Bakgrunden är att Systembolaget använder sig av ett inkvoteringssystem för att bestämma vilka av vinimportörernas viner som får en plats i det ordinarie sortiment. Kortfattat innebär det att viner i beställningssortimentet som når en viss volym får en ordinarie plats på hyllan, och att viner som redan har en ordinarie plats behöver sälja i en viss mängd för att behålla sin plats. Detta förhållande har skapat en betydande marknad för riktade vinannonser då det innebär stora intäktsmöjligheter för vinimportörerna att finnas med i det ordinarie sortiment.

Med hjälp av Vinklubben.se får myTaste användare ett enkelt och lättillgängligt sätt att upptäcka och beställa viner från Systembolaget, samtidigt som nya annonsytor skapas. Initiala tester med befintliga annonsörer har visat väldigt goda resultat.

- Vinannonsörerna är idag ett av våra enskilt största kundsegment. Efterfrågan på de populäraste annonsformaten är så stor att de i vissa fall är slutsålda i över ett år framåt, men med Vinklubben har vi skapat en innovativ lösning på detta angenäma problem. Vi ser en mycket stor potentialen för Vinklubben och redan från start är vi storleksmässigt i paritet med den största aktören i inom segmentet tack vare vår befintliga kundstock. I kombination med vår matsajt myTaste skapar vi en unik produkt och betydligt vassare annonslösningar än vi tidigare kunnat erbjuda, säger Andereas Friis VD för myTaste AB.

Andereas Friis, VD
myTaste AB